Thursday, November 03, 2011

Seksualiti Merdeka

First and foremost, terima kasih kepada kawan-kawan yang bertanya tentang entry semalam. Ahaks, lega hati aku dapat cerita kat korang. Thumbs up to Ely sebab dia mengamuk macam I juga. Hahahah.. Opps, Ely, jangan cerita apa-apa di ruangan komen sini.

Ok la.. dalam pada kisah buku yang dikeluarkan oleh OWC tu, tiba-tiba muncul pulak kisah "Seksualiti Merdeka". Mula-mula I tak ambil port sebab rasa macam taknak ambil tahu. Tapi bila newspaper hari ni keluarkan bantahan dari pelbagai pihak, baru la terhegeh-hegeh nak tau apa itu Seksualiti Merdeka. First, jom fahami apa itu Seksualiti Merdeka di sini : http://www.seksualitimerdeka.org/

Ok, dah baca? Now, baru I nak komen.

Katanya, Seksualiti Malaysia tidak cuba utk promote hubungan songsang kepada rakyat Malaysia. (Berita penuh di sini). Tapi tak terfikir ke dengan cara nie, dalam diam mereka memang menggalakkan lebih ramai orang melakukan hubungan sonsang. Maybe la selama ni ada yang teringin nak bernafsu begitu tapi tak berani. Sekali tiba-tiba ada pulak Seksualiti Merdeka yang memperjuangkan hak mereka dan memberi support. Silap-silap, terus diorang tak takut dan bertukar songsang.

Kalau korang tgk schedule diorang kat sini, dah sah-sah mereka memberi support kepada golongan tu dan dalam masa yang sama, menarik minat orang lain utk keluar dari kepompong ketakutan dan berani diri menggelarkan diri mereka sebagai gay dan lesbian.

In Malaysia, the lesbian, gay, bisexual and transgender (“LGBT”) community has long been treated as “outsiders”, even though they are citizens. Members of the LGBT community in Malaysia face numerous hardships, including a lack of personal safety due to harassment by civil and Syariah authorities, living in fear of prosecution for the private acts of consenting adults, and constantly facing public discrimination and denigration. They are perennially at the receiving end of negative innuendo and hate speech in the mainstream media, which is seemingly tolerated by the authorities.

What do you mean by "outsider"? Harrassment by civil and Syariah authorities? I taknak cakap pasal orang bukan Islam tapi kalau dah dia orang Islam, memang wajib jabatan Syariah masuk campur. Itu satu tanggungjawab utk mengembalikan golongan ini ke jalan yang benar. Apa itu jalan yang benar? Itulah jalan hidup sebenar yang ditunjukkan oleh Allah.

Kalau baca betul-betul, mereka juga minta hak mereka utk menukar nama dan jantina tidak dinafikan di mahkamah. Masih ingat kes Saiful? Mereka harap perkara tu tidak berulang atas alasan mereka inginkan hak mereka dihormati. Bagi mereka, undang-udang di Malaysia tidak berpihak kepada mereka.

Eii, dah tak tau nak cakap apa. Sesetengah rakyat Malaysia ni makin lama makin pelik. Kalau dah kemaruk sangat nakkan hak hidup sebagai gay dan lesbian, sila bermastautin di negara-negara yang "katakan YA kepada seks songsang".

Kalau nak guna bahasa kasar, camni bunyinya. Kalau kau nak masuk neraka, kau masuk neraka sorang-sorang. Jangan ajak orang lain teman kau kat sana eventhough ada banyak cara lain untuk orang tu masuk neraka. Kau faham?

I tak pandang rendah golongan nie. Orang kata, golongan camni kita tak perlu respect. Daripada korang caci mereka, cubalah bimbing mereka kembali. Kalau kita tidak berusaha, kita taktau kesudahannya kan? Honestly, I have a gay friend. Dah 16 tahun I kenal dia. Dah hampir beberapa tahun dia jadi gay dan dah beberapa tahun juga dia berani tunjukkan siapa dia yang sebenar.

Still remember those days masa dia mula-mula keliru. Dalam sebulan, ada 2-3 kali dia telefon sebab kami dipisahkan oleh lautan. Dia luahkan perasaan dia. Dia minta I nasihatkan dia. Pernah sekali, dia menangis. Apa yang I perlu buat?

I beri dia sokongan. Bukan menyokong dia menjadi gay tapi menunjukkan dia cara hidup yang sebenar. Tapi tak pernah sekali I marah dia. Kalau awal-awal I pinggirkan dia, macam mana? After all, he is my friend. Tapi dia sering mendapat cemuhan dari orang lain. Akhirnya, dia berpaut kepada sokongan yang diberi oleh komuniti gay.

Now, can you see what will happen in Malaysia?

11 scribble(s):

HappyIrfa said...

x berani komen lebih sbb tak berada dalam situasi mereka.tapi yang haram tetap haram tu je.
semoga mereka menemui jalan yg benar

Liz Rohaizat said...

kak Irfa (bkn nama sebenar.. hehe)> nak komen lebih2 memang tak boleh sebab kita bkn golongan mereka. tapi kalau nak bagi tau apa yg songsang, tu mmg dah terang2 mereka salah.

MarDiah said...

tiada agama di dunia yang menerima mereka as normal. tapi hak mereka sebagai manusia tak pernah dipertikaikan.

fiza said...

Sama plak entry kita. Aku pon tak tau pasal benda nih. 1st time dgr.

Tak tau nak komen apa. Smoga mereka yg beragama islam tu di beri petunjuk.

Liz Rohaizat said...

nadia> mereka rasa didiskriminasikan oleh orang sekeliling dan undang-undang. itu aku faham. sebab tu aku tak penah diskriminasikan kawan aku nan seorang tu.

fiza> aminnn!!!

Ely Hasrul said...

aku.. aku .. terus terang la aku mmg hangin psl entry ko sblm nih hahahaha salah topik plak aku nih..

terus terang golongan ini 99% tahu bende nih songsang dan salah. jika islam mmg wajib sgt bertaubat dan diharap dorg dpt lah kembali kepada jalan yg benar mengikut islam. aminnn

Liz Rohaizat said...

ely> setiap kali aku tgk kwn aku, aku berdoa dalam hati agar satu hari, dia diberikan petunjuk utk pulang ke pangkal jalan.

Abuafiqah said...

Aku ada sorang kawan yg pernah jadi nyah , sampai kena tangkap masa bisnes jubor. duduk satu bilik lak ngan aku. 2 kali aku kena raba masa tidur , 2 kali gak merasa penumbuk aku sampai nangis...

Nasib baik aku tak layan nafsu...kalo tak dgn aku sekali terjebak

Kat dalam almari ,ada kondom , seluar dalam adik dia , video gay , rambut palsu...

Tapi sekarang dah tobat... Alhamdulillah

Liz Rohaizat said...

abuafiqah> wow, kisah benar ke nie? geli pulak mendengarnya. tapi alhamdulillah dia dah bertaubat.

Abuafiqah said...

Hehe.... memang kisah benar. Sampai member aku pun kena raba masa tidur kat bilik aku. hahahaha.... goyang dia.

Aku menyewa bilik kat rumah dia , duduk sekali dgn famili dia. Aku masih lagi berhubung dgn keluarga angkat aku ni.

dia ni siang macam biasa , bila malam je berubah sebab pengaruh kawan3 nyah dia kat bukit bintang tu. Siap ada kawan2 dia yg ajak aku keluar la, apa la... banyak la ko nyer ajak... kalo pompuan ori ok gak.

dulu badan aku ni agak muscular la jugak...

Sekarang ni dia memang dah ok. Ada jumpa masa raya tu .Cuma dia lom kawin je lagi.

Liz Rohaizat said...

yang penting dia dah berubah.

 

Copyright © Liz Rohaizat 2014 | All rights reserved | Blog Designed by Krafty Palette.