Monday, October 19, 2009

Bila ia mula berbunga

2 hari nie mmg kami lepak kat rumah je. Cuma keluar menghadiri satu kenduri kahwin dan rumah terbuka pada hari Ahad. Sampai jiran tegur, "Ni rekod nie.. satu hari tak keluar rumah!" Haha.. perli ke hape? Yer la, muka kitorang ni muka yg jarang ada kat rumah.

Hari Sabtu dihabiskan dgn mengemas rumah dari dapur sampai la ke laman rumah. Best duduk kat kampung sbb cuacanya tak terlalu panas. Lagi best bila rumah dikelilingi dgn pokok-pokok yg merimbun. Buah mangga dah masak tapi belum ada masa nak menapak ke laman depan utk ambil. Selalu jenguk nak keluar dr kawasan rumah je. Pokok buah delima di laman rumah dah mula berbuah dan mengeluarkan bunga-bunga kecil berwarna oren yg cantik. Kalau betul-betul kembang, lagi la cantik.

Pomegranate flowers

Pokok limau nipis pun tak mau kalah. Byk sgt buah yg keluar, menunggu masa utk dipetik. Ada buah yg dah jatuh ke tanah. Masih belum berkesempatan nak petik sbb hujan turun dgn lebatnya sejak 2 hari lepas.

Pokok betik dan pisang? Ah, lupakan je. Buah-buahnya dah habis dikebas monyet! Aku tak tau pulak monyet makan jantung pisang. Ke desperate sgt nak mkn jantung pisang masak lemak? Hihihi.. sila gelak sendiri!

2 scribble(s):

Ely Hasrul said...

smlm balik kg, kitorg sume g kebun sonok cabut ubi petik cili, bapak tebang pisang nipah itu aje la yg berjaya selama ke nih berjaya dicuri aje.. hehehehe

Liz said...

ely> hoho, kena curi gak ke?

 

Copyright © Liz Rohaizat 2014 | All rights reserved | Blog Designed by Krafty Palette.